Tøff internasjonal konkurranse om norsk publikum
- NRKs oppdrag er å understøtte og styrke demokratiet - fylle demokratiske, sosiale og kulturelle behov i samfunnet. Norge er et lite språkområde, så NRK må jobbe smart for å kunne levere den kvaliteten publikum har blitt vant til fra internasjonale produksjoner, og dermed også forventes av oss, sa kringkastingssjef Tor Gjermund Eriksen på Spekters kulturarrangement.
Han fortalte at NRK har drevet effektivisering, og redusert staben med 11 prosent de siste årene.
– Det er først og fremst publikums behov og konkurransen med andre som driver omstillingen og effektiviseringen. Vi bruker omtrent like mye penger, men på andre måter, for å levere bedre, sa Eriksen.
Han forklarte videre at Emmy-prisen til Mammon 2, kommer etter en rad med høykvalitetsproduksjoner.
– Prisen er også et produkt av norsk kulturpolitikk. I tillegg er det interessant å se at for noen år siden satte nettopp noen seg mål om at en norsk produksjon skulle vinne en Emmy. Her har man lykkes med djerve mål, fastslo Eriksen.
– Det at vi ikke har fått lagt ut serien på nett-TV etter at vi vant prisen, viser litt av utfordringen med senderettigheter for nye, digitaliserte og nettbaserte flater, fastslo han.
Han beskrev videre hvordan NRK har jobbet for å gjenvinne markedsposisjonen blant de yngste seerne.
– For ti år siden gikk vi fra faste sendeflater av Barne-TV, til et medieunivers for barn kalt NRK Super. Hadde vi ikke gjort det, hadde vi mistet barna til alle de nye konkurrentene i Disney og andre. På de ti årene har vi gjenvunnet markedslederposisjonen.
– Jeg mener at den suksessen NRK har oppnådd, tydelig viser viktigheten av en tydelig kulturpolitikk med djerve mål, sa Eriksen.