Vinmonopolet tar ansvar
Vinmonopolet tar ansvar for ungdommers utdanning og tilbyr læreplass. - Dette er en vinn vinn situasjon. Vinmonopolet er en interessant arbeidsplass for ungdommer som er i opplæring og de vil få dyktige medarbeidere som er blitt kjent med virksomheten i løpet av utdanningen, sier Olav W Kvam, fagsjef i Spekter.
Artikkelen nedenfor er hentet fra Vinmonopolets internmagasin Apropol (1/2014):
Iqra Mazhar kom rett fra skolebenken til Kjedekontoret som kontorfaglærling i 2010. 21-åringen sikret seg jobben som sentralbordoperatør i konkurranse med 400 andre søkere da Jorunn Haugli gikk av med pensjon i fjor.
Iqra nikker kledelig beskjedent når jeg påpeker at hennes vei inn i Vinmonopoletmå kunne beskrives som en suksesshistorie. Hun kom til Kjedekontoret som kontorfaglærling uten å ha noe særlig kjennskap til bedriften, kontoret eller menneskene som arbeider der. Målrettet jobbing har imidlertid gitt resultater, for i dag er hun vår nye sentralbordoperatør.
Dyktig lærling
Det var i 2010 at Iqra var på sitt første intervju på Kjedekontoret. Hun kom rett fra Service og Samferdsel-linja på Etterstad videregående skole i Oslo og trengte en lærlingplass for å fullføre den totalt fireårige utdannelsen.
– Jeg visste egentlig ikke hva jeg gikk til. Jeg hadde ingen erfaring fra før, og det eneste jeg var sikker på var at jeg ville ha en relevant og bra lærlingplass, forteller Iqra. Hun legger til at hun umiddelbart fikk et godt inntrykk av både Kjedekontoret og menneskene som møtte henne. Det gode inntrykket må ha gått begge veier, for allerede samme ettermiddag fikk Iqra en telefon med positivt svar.
– For å oppnå fagbrev i kontorfag, måtte Iqra gjennom en avsluttende eksamen da de to årene som lærling var avsluttet i juni 2012, og denne fant sted i regi av Vinmonopolet. Utdannelsen ble avsluttet med flagget til topps, for besvarelsen hennes sto til toppkarakter. Siden den gang har hun tilhørt den lille enheten Fellestjenester som blant annet tar seg av post og sentralbord før hun overtok ansvaret for sentralbordet på sensommeren i fjor.
– Jeg føler meg veldig heldig som fikk komme hit, og jeg hadde en kjempefin tidsom lærling, sier Iqra med et smil. Da Jorunn Haugli pensjonerte seg i fjor,var det nok mange som regnet Iqra som en soleklar kandidat til å overta stillingen siden hun allerede kjente jobben, Kjedekontoret og kollegene godt. Likevel kom ingenting rekende på ei fjøl for den tidligere kontorfaglærlingen.Blant nesten 400 søkere skal det litt til å skille seg ut, men etter noen tøffeintervjurunder var jobben til slutt Iqras. På sensommeren overtok hun dermed roret i resepsjonen på heltid.
Effektiv multitasker
Naturlig nok er det mange som allerede kjenner Iqras stemme. Som sentralbordoperatør er hun nemlig den første man kommer i kontakt med når man henvender seg til Vinmonopolet, både på telefon eller i resepsjonen. Daglig håndterer hun et stort antall henvendelser, både interne og eksterne. I tillegg til å fordele telefoner, tar hun seg av pakkeleveringer, innregistreringav besøkende og andre småting som de fleste av oss kanskje ikke tenker over, men som er svært viktige for at hverdagen på Kjedekontoret skal gå så smidig som mulig. Og når det er mange henvendelser som skal besvares, er en solid porsjon med tålmodighet godt å ha.
– Det er viktig å beholde roen og virkelig lytte til personen man snakker med. Alle vil gjerne ha svar med én gang, men det er selvfølgelig også noen som ikke er så flinke til å forklare hva slags informasjon de er ute etter. Da må man være litt ekstra tålmodig, for alle skal få den hjelpen de trenger uansett hva henvendelsen gjelder, sier Iqra. Hun understreker at det i de aller fleste tilfellene går bra, men at det også er dager hvor hun får utålmodige kunder somer i dårlig humør på tråden. Da hjelper det å være litt hardhudet.
–Ja, jeg må tåle litt, sier Iqra med et smil. – Og selvfølgelig hjelpe dem så godt jeg kan.
Yngste sentalbordoperatør
Med sine 21 år er Iqra den yngste på Kjedekontoret og også den yngste sentralbordoperatøren Vinmonopolet har hatt. Og det er mange som har lagt merke til den flinke og organiserte jenta i resepsjonen.
– Jeg har fått mange gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør, og det setter jegutrolig stor pris på, forteller Iqra og legger til at hun stortrives i jobben. Hun sørger også for å skryte av det gode samarbeidet i enheten Fellestjenester.––Vi er flinke til å hjelpe hverandre der det skulle være behov, både når det gjelder avløsning og å steppe inn for hverandre ved sykdom. Det er veldig nyttig, sier hun.
– På fritiden er det andre ting enn å ta telefonen for andre som står høyt i kurs. Iqra har nemlig et stort nettverk med venner og familie, så når helgen kommer er det hennes egen telefon som ringer. Iqra er glad i å lage middag sammen med vennene sine, dra på shoppingturer, eller aller helst, reise i det store utland. Men Iqra ser verdien i dét å kunne slappe av foran TV i fred også, uten å bli avbrutt av noen som vil henne noe hele tiden.