Han fortalte at NRK har drevet effektivisering, og redusert staben med 11 prosent de siste årene.

– Det er først og fremst publikums behov og konkurransen med andre som driver omstillingen og effektiviseringen. Vi bruker omtrent like mye penger, men på andre måter, for å levere bedre, sa Eriksen.

Han forklarte videre at Emmy-prisen til Mammon 2, kommer etter en rad med høykvalitetsproduksjoner.

– Prisen er også et produkt av norsk kulturpolitikk. I tillegg er det interessant å se at for noen år siden satte nettopp noen seg mål om at en norsk produksjon skulle vinne en Emmy. Her har man lykkes med djerve mål, fastslo Eriksen.

– Det at vi ikke har fått lagt ut serien på nett-TV etter at vi vant prisen, viser litt av utfordringen med senderettigheter for nye, digitaliserte og nettbaserte flater, fastslo han.

 Han beskrev videre hvordan NRK har jobbet for å gjenvinne markedsposisjonen blant de yngste seerne.

– For ti år siden gikk vi fra faste sendeflater av Barne-TV, til et medieunivers for barn kalt NRK Super. Hadde vi ikke gjort det, hadde vi mistet barna til alle de nye konkurrentene i Disney og andre. På de ti årene har vi gjenvunnet markedslederposisjonen.

– Jeg mener at den suksessen NRK har oppnådd, tydelig viser viktigheten av en tydelig kulturpolitikk med djerve mål, sa Eriksen.