Trond Bergene, fagsjef for arbeidsliv i Spekter, og spesialrådgiver Ingrid Paaske Gulbrandsen har vært på to høringer i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget på vegne av Spekter. Den første høringen gjaldt stortingsmeldingen om en mer praktisk skole (Meld. St. 34, 2023–2024), mens den andre handlet om regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025.

De estetiske fagene må løftes

En del av de foreslåtte tiltakene i stortingsmeldingen dreier seg om å gjøre skolen mer variert og motiverende for elevene med mer vekt på de praktiske fagene. Dette er noe Spekter støtter, og flere av satsingene i statsbudsjettet er et steg i riktig retning for å få dette til. Spekter savner likevel at de estetiske fagene gis en tydeligere rolle, noe også Spekters medlemmer i kultursektoren er opptatt av.

Spekter mener at de estetiske fagene kan bidra til å gjøre læringen med praktisk, variert og motiverende også i de andre fagene. Dette vil samtidig kreve god kompetanse hos lærerne.

– De estetiske fagene har over tid blitt betydelig svekket i norsk skole. Forskning viser imidlertid at elever som har en større andel av slike fag i skolehverdagen også presterer bedre i teorifagene, at de utvikler bedre sosiale ferdigheter, og at sannsynligheten for å fullføre øker. Det virker også sosialt utjevnende. Dette dreier seg ikke først og fremst om flere timer i estetiske fag, de beste resultatene er der hvor disse fagene i en viss grad også kombineres med teorifagene, for eksempel matematikk og musikk, forklarte Bergene.

Det bør opprettes en skolekommisjon

Spekter mener norsk skole står overfor store utfordringer. Norske elever presterer stadig dårligere, og fire av ti norske 15-åringer er lavt presterende i enten lesing, naturfag eller matematikk, ifølge PISA-undersøkelsene. Det er økende utfordringer med bråk, uro og fravær, og lærere opplever å ikke ha tilstrekkelige verktøy for å håndtere dagligdagse situasjoner i klasserommet. Dette er utfordringer som kan få store konsekvenser for fremtidens arbeidsliv.

I begge de to høringene gjentok derfor Spekter budskapet om at det bør opprettes en skolekommisjon som skal oppsummere kunnskap og foreslå tiltak, på samme måte som Helsepersonellkommisjonen gjorde på helse- og omsorgsfeltet. De siste årene har det kommet mange utredninger og stortingsmeldinger som har tatt for seg ulike aspekter ved den norske skolen. Ingen av meldingene har gitt oss et helhetsblikk over tilstanden i skolen, og det er en risiko for at de virkelig store utfordringene drukner i støyen av enkeltutredninger og enkelttiltak.  

– Spekter er positive til at stortingsmeldingen om en mer praktisk skole foreslår et nytt utvalg som skal utrede fellesskolens rolle i fremtidens samfunn. Dersom man utvider mandatet til dette utvalget noe, kan det faktisk bli en skolekommisjon, slik Spekter foreslår. Da er det viktig at dette utvalget blir bredt nok sammensatt til å se hele skoleområdet i sammenheng, og at det får mandat til å kunne gå i dybden for å finne de gode løsningene, sa Bergene.

Positivt med et nasjonalt senter for yrkesfag

I forslaget til statsbudsjett foreslår regjeringen også et nytt senter for yrkesfag som skal utvikle yrkesfagene videre, både i videregående opplæring og ved fagskoler.

– Utdanningssystemet har manglet et organ som kan samle trådene innen fag- og yrkesopplæringen og fagskoler. At vi nå får et senter for yrkesfag som kan bidra til helhetlig og strategisk utvikling for sektoren, mener vi kan bidra til å løfte kvaliteten i utdanningene. Det vil bidra til å fremme yrkesfagene og de yrkesfaglige karriereveiene, sa Bergene.  

Les Spekters innspill ifm. statsbudsjettet til Utdannings- og forskningskomiteen her: (PDF, 172KB)

Se opptak av Spekters høring om statsbudsjettet via Stortingets videoarkiv her:

Les Spekters innspill til stortingsmelding om En mer praktisk skole her: (PDF, 169KB)

Se opptak av Spekters høring rundt stortingsmeldingen "En mer praktisk skole" via Stortingets videoarkiv her: