Spekter organiserer noen av de største samferdselsvirksomhetene i Norge. Dette er virksomheter som er svært opptatt av en effektiv overgang til en bærekraftig, utslippsfri transport, og dette var derfor Spekters hovedanliggende under høringen i Energi- og miljøkomiteen.

Aller først tok Buaas til orde for at tungtransporten trenger en forsterket politikk for å nå klimamålene. Selv om regjeringen fikk ros fra Spekter for å ha foreslått at Enova skal bruke 1,2 milliarder til nullutslipps tungtransport, og for å jobbe for en hurtig utbedring og etablering av lading på raste- og døgnhvileplasser, menter Buaas tiltakene ikke er tilstrekkelig til å vedtatte omsetningsmål for nullutslipps lastebiler eller klimamål før 2030.

– Andelen solgte lastebiler med nullutslipp har ligget flatt rundt 12 prosent både fjor og i år. Både vi og vårt medlem Posten Bring AS har en hypotese om at nullutslipp for tungtransport kommer til å flate ut etter at de største aktørene har omstilt seg. De små aktørene, som det faktisk er flest av, skifter ikke i samme grad som de store til nullutslippsbiler. Løsningen på å få med de mindre aktørene kan være å gjeninnføre gamle virkemidler, som for eksempel nå avviklede støtteordninger, eller å innføre nye virkemidler, forklarte Buaas. Blant mulige virkemidlene nevnte hun spesifikt økt engangsavgift på fossile varebiler eller tunge kjøretøy, eventuelt økte avgifter på fossile kjøretøy.

Det andre Spekter og Buaas tok opp var å tilrettelegge bærekraftig flytende biodrivstoff og biogass.

– Det haster med utslippskutt, både for tungtransport og luftfart, men elektrifiseringen ser ut til å ta lenger tid enn man håpet. Da er det desto viktigere at satsingen på bærekraftig flytende biodrivstoff og biogass også trappes opp. Biogass i tungtransporten bør fortsatt stimuleres, fordi det kutter klimautslipp raskt og egner seg til behov som elektrisk drift fortsatt ikke dekker godt nok. Det trengs stimuli til flere lastebiler driftet av biogass, det trengs flere fyllestasjoner, og det trengs ikke minst mer produksjon av biogass, poengterte hun.

Hun understreket at Spekter ikke er bekymret for at dette er «feil» teknologi for tungtransport og luftfart. – Når lastebilkundene i fremtiden går over til å kjøpe el-lastebiler, vil det kunne gå raskt å legge om salgskanalene til andre kundegrupper som trenger fornybar energi. I luftfarten koster det nå flyselskapene for mye å ta i bruk bærekraftig flydrivstoff. Dersom Norge hadde sluttet seg til EUs fornybarhetsdirektiv ville dette gitt norske flyselskap tilgang til økonomisk støtte ved bruk av bærekraftig flydrivstoff, noe som ville gjort omstillingen betydelig enklere, understreket hun.

Les Spekters skriftlige innspill til Energi- og miljøkomiteen her: (PDF, 146KB)

Se opptak av Spekters høring via Stortingets videoarkiv her: