– Etterlyste sterke tiltak for å nå utslippsmålene i transportsektoren
Statsbudsjettet 2026

– Spekter støtter det foreslåtte målet om at det kun skal selges nullutslipps varebiler i 2029 og det samme for lastebiler i 2030. Men skal det være håp om å nå målene, må tiltakene forsterkes, sa spesialrådgiver Mekonnen Germiso i Energi- og miljøkomiteen.
Germiso representerte Spekter sammen med spesialrådgiver Marte Buås under høringen av statsbudsjettet i Energi- og miljøkomiteen.
I sitt innlegg viste de to blant annet til at salget av varebiler med nullutslipp har flatet ut og at det samme nå er ferd med å skje for lastebiler.
– Dette gjør det vanskelig for Spekters medlemsbedrifter å nå klimamålene. De små firmaene klarer ikke å regne hjem investeringer i nullutslipp. Det handler dels om kostnader her og nå, og dels om at de ikke stoler på at de fordelaktige rammebetingelsene som finnes vil bli opprettholdt lenge nok til at investeringene lønne seg, forklarte Germiso.
Fem konkrete innspill fra Spekter
I det skriftlige notatet fra Spekter til Energi- og miljøkomiteen ble følgende fem innspill fra Spekter presisert:
- Det bør ikke kuttes i Enova sine midler til ladeinfrastruktur og kjøretøy. Blant annet bør man gjeninnføre gamle støtteordninger for el-varebiler, eller innføre nye.
- Det bør innføres et nasjonalt bompengefritak for el-lastebiler og biogasslastebiler som varer til 2035. Dagens løsning gir for store lokale variasjoner, og er for uforutsigbart.
- Spekter støtter Regjeringens forslag om å øke CO2-avgiften på fossilt drivstoff uten å redusere andre deler av avgiftene.
- Spekter støtter at engangsavgiften på fossile varebiler økes. I tillegg bør det innføres engangsavgift på fossile lastebiler mot slutten av perioden dersom målene ikke ligger an til å nås.
- Forskrifter og planer for drivstoffberedskap må oppdateres, slik at de er tilpasset et transportsystem med større andeler elektrisk og fornybar energi.
Må sikre godstransporten på jernbane
Avslutningsvis tok Germiso også opp den vanskelige situasjonen for godstransporten på jernbanen.
– Fortsatt godstransport på jernbanen er en effektiv måte å hindre økning i CO2-utslippene på. Næringen sliter etter mange års svikt i bygging og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen. Det finnes nå kun to selskap som driver containertransport på jernbane i Norge. Vi må sikre at disse overlever, og minner samtidig om at det norske Forsvaret ikke har egne tog. Det er disse selskapene som utgjør beredskapen også for Forsvaret sin jernbanelogistikk, presiserte Germiso.
Han ba Stortinget om å øve press på regjeringen for at de skal kommer tilbake med forbedrede støtte- og kompensasjonsordninger for å sikre at godstransporten på jernbanen overlever.
Les Spekters skriftlige innspill til Energi- og miljøkomiteen (PDF, 151KB)