Behov for å utarbeide tiltak som møter fremtidig arbeidskraftsbehov
Statsbudsjettet 2026

- Det er fortsatt mangel på arbeidskraft og stort behov for å utvikle tiltak, både for raskere gjennomføring av utdanning og at selve utdanningssystemet bidrar til å mobilere arbeidskraft, var budskapet til spesialrådgiver Ingrid Paaske Gulbrandsen og fagsjef for arbeidsliv, Trond Bergene i Spekter da de møtte til høring i utdannings- og forskningskomiteen om forslaget til statsbudsjettet for 2026 på Stortinget.
- Det er allerede mangel på fagarbeidere, og behovet vil øke. Derfor må fagopplæringen være av høy kvalitet, attraktiv for de unge, relevant for arbeidslivet og basert på oppdatert kunnskap, sier Ingrid Paaske Gulbrandsen, spesialrådgiver i Spekter.
Spekter har tidligere støttet at det etableres et Nasjonalt senter for yrkesfag, og støtter også regjeringens forslag om å styrke senterets arbeid ytterligere.
Det er stor mangel på kvalifisert arbeidskraft til en del av de små helsefagene, slik som for audiografer og ortopediingeniører. Dette er viktige yrkesgrupper både i et folkehelseperspektiv, men ikke minst med tanke på deltakelse i arbeidslivet.
- Det er godt å se at utdanning av audiografer styrkes, men vi vil understreke at en tilsvarende styrking av ortopediingeniørutdanningen også er helt nødvendig, sier Paaske Gulbrandsen.
Fortsatt knapphet på arbeidskraft i mange sektorer
Samtidig var det viktig å påpeke i høringen til utdanningskomiteen på Stortinget at forslaget til statsbudsjettet for 2026 i større grad må inneholde tiltak som kan bidra til å øke tilbudet av arbeidskraft.
- Vi savner konkrete tiltak innen utdanning som i større grad kan bidra til å mobilisere arbeidskraft, sa fagsjef i Spekter, Trond Bergene under høringen.
Han viste til at Perspektivmeldingen som kom i fjor, skisserer noen veivalg for raskere kvalifisering til arbeid, men meldingen beskriver ingen tiltak.
- Aktuelle tiltak for raskere gjennomføring av utdanning kan dreie seg om sterkere insentiver knyttet til studiestøtten, og å innføre tiltak ved institusjonene, for eksempel gjennom finansieringssystemet, samt tiltak rettet spesielt mot ferske studenter. Bedre karriereveiledning gjennom hele utdanningsløpet vil også kunne bidra til å redusere frafall og omvalg, sier Bergene.
Bergene avsluttet med å spørre om tiden nå er inne for å diskutere om en noe sterkere styring og dimensjonering av høyere utdanning også vil kunne bidra til å øke tilbudet av arbeidskraft der mangelen er størst.
Les Spekters skriftlige innspill til Utdannings- og forskningskomiteen (PDF, 123KB)