«Pålitelig jernbane, er det vilje og er det mulig?» Det var spørsmålet som ble stilt på Bane NORs årlige leverandørkonferanse i dag. Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten deltok i et panel sammen med Thor Gjermund Eriksen fra Bane NOR, Abel Cecilie Knibe Kroglund fra Arbeiderpartiet, Trond Helleland fra Høyre, Julie Brodtkorb fra Maskinentreprenørenes Forbund og Kjersti Kanne fra Baneservice.

Bratten mener nøkkelen til en mer pålitelig jernbane er en økt satsing på vedlikehold.

– Det trengs innsats over tid for å få tatt igjen vedlikeholdsetterslepet på veiene og jernbanen. Derfor har Spekter foreslått en vedlikeholdsnøkkel som sikrer at for hver krone som brukes på nyinvesteringer så brukes det også én krone på vedlikehold, sa hun.

– Det er mye billigere å forebygge enn å reparere, og det kommer vi til å oppleve mer av nå som vi ser at ekstremværet kommer oftere og oftere, sa Bratten.

En satsing på vedlikehold er ikke bare samfunnsøkonomisk lønnsomt – det er også populært, fortalte Bratten.

– NAFs medlemsundersøkelse viser at folk heller vil ha vedlikehold av de veiene vi har enn ny veiutbygging. Vys kundeundersøkelse viser at det viktigste for folk er at toget går som planlagt. Så her har egentlig politikerne mulighet til å score på åpent mål.

Spekter mener punktlighetstiltak må prioriteres

Tidligere i år kom en rapport fra Riksrevisjonen som kritiserte jernbanesektoren for at målet om 90 % punktlighet ikke er nådd. Bratten mener jernbanen tvert imot utfører akkurat de oppgavene Stortinget har bedt om. Hun viser til at Stortinget selv stadig prioriterer andre tiltak foran målet om økt punktlighet.

Ett av tiltakene Stortinget prioriterer er å bygge flere dobbeltspor. Men det kommer til å ta 150 år før vi har dobbeltspor på hele jernbanenettet. I mellomtiden tar denne utbyggingen ressurser fra både vedlikehold av skinnegang og innkjøp av nye togsett.

– I tillegg har våre folkevalgte prioritert å øke antall avganger på jernbanen. Etter jernbanereformen går det mange flere avganger på omtrent samme togsett og skinneganger som før. I utgangspunktet er dette positivt for de reisende. Men flere avganger gir både mer slitasje på togsettene og infrastrukturen, og mindre tid til vedlikehold. Det fører til forsinkelser, sa Bratten.

Lokalpolitikere presser på

Det er også for mange eksempler på at lokalpolitikere presser på for å opprettholde mindre stoppesteder som ofte kan gjøre det vanskeligere å holde timeplanen. På Sørlandsbanen finnes det eksempler på at de nær 250 tonn tunge togene må stoppe for i gjennomsnitt halvannen til fire passasjerer på enkelte stasjoner, fortalte hun.

– Hvis det oppstår forsinkelse underveis så får det følgefeil for alle de andre togene som kjører på samme skinnegang. Hadde vi fulgt faglige råd og fjernet flere av de minste holdeplassene, ville punktligheten økt, sa hun.

– Hvis Stortinget vil ha 90 % punktlighet, så får de det. Men da må de prioritere punktlighet øverst, og de må gjøre det over tid, slo Bratten fast.