Store deler av transportsektoren har kommet langt i det grønne skiftet. Hele Oslo sin kollektivtransport er utslippsfri og flere andre byer har kommet et godt stykke på vei. Norges største post- og logistikkselskap Posten Bring har den største elektriske bilparken i Norge. Halvparten av Norges befolkning får nå levert post og pakker med elektriske kjøretøy og innen 2030 skal alle konsernets egeneide kjøretøy være elektriske eller gå på biogass. Transportsektoren har også en samfunnskritisk funksjon i beredskap og krisehåndtering, alt fra å frakte folk til medisinsk materiell.  

Derfor har Spekter og Zero tatt initiativ til prosjektet som ble løftet frem på Zerokonferansen. I samarbeid med flere interessenter og medlemmer i Spekter skal prosjektet se nærmere på hvordan beredskap og tilgang på energi til kjøretøyene utfordres når alle trenger strøm, biogass og eventuelt hydrogen. Prosjektet skal også belyse hva som kan gjøres for å utbedre eventuelle viktige mangler som finnes i dag. Ett sentralt spørsmål blir hvem som skal ha ansvaret for slike beredskapsplaner. Det finnes i dag et forskriftsfestet råd for drivstoffberedskap. Rådet fungerer som et rådgivende organ for departementet i spørsmål om drivstoffberedskap og inngår i departementets beredskapsorganisasjon ved kriser, men dette rådet har kun har ansvar for flytende drivstoff. 

Beredskapsplanene vi har omfatter alt fra beredskap for økte klimautfordringer som flom og skred til trusselsituasjoner som militære angrep. Bortfall av strøm kan være en konsekvens av alle de nevnte hendelsene, og vil skape store utfordringer for en elektrifisert transportsektor. Fra scenen uttalte Ruter sin leder for strategi- og bærekraft, Johan Gjærum, at vi må ta innover oss at dette faktisk kan skje. Han etterlyste også tydelige prioriteringer fra myndighetene dersom strømmen går. Fagdirektør i Forsvarets logistikkorganisasjon sammenliknet bærekraftsberedskap med digital beredskap, og uttalte at beredskapsplanene må tilpasse seg bærekraft og ikke motsatt. 

Elisabeth Bergskaug fra Zero, Cato Løkken fra Statens vegvesen, Johan Gjærum fra Ruter, Anders Hustoft fra Rema Distribusjon og Frode Bjerkås fra Forsvarets logistikkorganisasjon.
En av sesjonene på Zerokonfansene omhandlet beredskap og krisehåndtering i en fornybar transportsektor: Fra venstre på bildet: Elisabeth Bergskaug fra Zero, Cato Løkken fra Statens vegvesen, Johan Gjærum fra Ruter, Anders Hustoft fra Rema Distribusjon og Frode Bjerkås fra Forsvarets logistikkorganisasjon.