Bør vi styrke kunstfagene i skolen for å oppnå bedre resultater?
Arendalsuka
Framtidens arbeidsliv trenger mer kreativitet, mer innovasjonskraft, bedre fordypningsevne og bedre sosial kompetanse. Har vi et utdanningssystem som bidrar til å utvikle denne kompetansen?
- Spekter mener det er på tide med en seriøs diskusjon om kunstfag bør få en større rolle i det norske utdanningssystemet, da vi mener at disse fremtidskompetansene nettopp kan øves opp i møte med kunst og kultur. Det vi trenger er mer kunnskap, og det får vi nå, sier Åslaug Magnusson, spesialrådgiver i Spekter.
- I tillegg til at arbeidslivet er i endring, ser vi en urovekkende tendens blant elevene i grunnskolen. Den siste PISA-undersøkelsen viser at norske elever går tilbake i flere nøkkelfag. Svaret mange politikere gir på dette er mer matte og mer naturfag, på bekostning av praktisk- estetiske fag. Men er dette den rette medisinen? Er det ikke nettopp dette vi har forsøkt siden sist vi fikk et PISA-sjokk, og er det ikke nettopp dette den siste PISA-undersøkelsen viser at ikke har fungert, spør Magnusson.
Spekter og LO har gitt analysebyrået inFuture i oppdrag å gjennomføre en kunnskapskartlegging for å undersøke dette nærmere.
- Vi ser frem til å arbeide videre med dette sammen med både LO og inFuture, og er glad for engasjementet fra begge panelene som diskuterte temaet under arrangementet vårt, avslutter hun.
Under Arendalsuka la Camilla Tepfers, partner og grunnlegger av inFuture, frem foreløpige funn fra kartleggingen som viser at kunstfag kan øke motivasjon og engasjement i skolen, bedre læring i matematikk og gi bedre trening i fremtidskompetansene.
Kan kunstfag bidra til å øke motivasjon og engasjement i skolen?
Kan kunstfag bidra til bedre læring i matematikk?