Dette er et innlegg av Spekters administrerende direktør, Anne-Kari Bratten, i Dagens Næringsliv 19. oktober 2024 (Teksten er også gjengitt under).

«Aldri naivitet», oppfordret daværende statsminister Jens Stoltenberg etter 22. juli 2011. Nå gjentar regjeringen, forsvarssjefen, politiet, Totalberedskapskommisjonen og andre offentlige utredninger om det samme: Vi må være mindre naive!

Vi må ta flere forholdsregler, ha mer beredskap, se opp for falske nyheter, innse at noen faktisk vil skade land og bedrifter, og generelt forstå at det er andre trusler nå enn før. Ofte blir dette sagt med megetsigende blikk, alvorlig mine og dårlig skjulte antydninger om at noen vet mer enn andre. Og de som vet, de vet at nå må vi passe mer på. 

Bedrifter opplever stadig oftere angrep på digitale systemer, og oppfordres til å ha en helt annen sikring av både bygninger og annen infrastruktur. De ansatte må ha større bevissthet om at det er krefter rundt oss som ikke vil oss vel, som blir mer og mer avanserte, og har som hovedbeskjeftigelse å forsøke å trenge seg inn i datasystemene våre, og ifølge noen også drive med sosial manipulering. Vi skal sikre oss mot fiendtlige angrep som vil ødelegge produktene, ha gift i drikkevannet og lamme infrastrukturen.  

Men hva skjer hvis mer kontroll, mindre autonomi, strengere rutiner og strammere regler for å ivareta sikkerhet må trumfe kjennetegnene ved den norske ledelsesmodellen, nemlig tillit, delegering, frihet, involvering og likeverd mellom ledere og medarbeidere?

Norsk ledelsesforskning, for eksempel doktoravhandlingen til Berit Sund (NHH 2016), om den norske lederstilen, bekrefter det vi ledelsespraktikere vet: Skal du i Norge lykkes med å skape resultater gjennom og sammen med andre, så må lederskapet baseres på:

  1. Utstrakt frihet for ansatte til selv å bestemme hvordan arbeidsoppgavene skal utføres. I Norge holder det stort sett for lederen å klargjøre oppdraget, og legge til «Så tar vi det derfra, bare sett i gang, dere». Å detaljkontrollere eller legge nitidige føringer for oppgaveløsningen, er unorsk, drepende for samarbeids- og tillitskultur, og gjør det umulig å overleve som leder. Nå viser det seg at det er så mange tullinger der ute som har helt andre holdninger. Må vi legge mer kontroll og detaljstyring inn i lederskapet på grunn av trusselbildet?
     
  2. Liten avstand mellom leder og medarbeidere, både strukturelt og kulturelt, og tillit til at ansatte vil vel, gjør så godt de kan og har ærlige hensikter. Må vi slutte med denne tilliten, eller være mer skeptiske til våre ansatte? Hvordan påvirker det samhold, trivsel og produktivitet?
     
  3. Det er lov å prøve og feile. Vi sier stort sett ikke opp folk som gjør feil, verken første eller andre gang, men forutsetter at de lærer av feilene og ikke gjentar dem. Hvis vi må stramme inn på prøving- og feilingsaksepten, lage gedigne styringssystemer og øke compliancestabene, hva skjer da med innovasjonskraften? Sliter vi ikke nok med å få fart på den allerede? Kreativitet drepes effektivt om rammene blir for trange og reglene for mange.
     
  4. Ledelse på norsk er å være støttende og hensynta at medarbeiderne lever hele liv.  Dette gjør vi jo ikke fordi medarbeiderne trenger polstring og pusing, men fordi vi vet at hvis folk trives og har det bra både på jobb og ellers, så blir de mer effektive. Skal lederhverdagen på grunn av verdens uro domineres av systemene og prosedyrene vi må etablere for å dokumentere at vi ikke er naive? Vil ikke det føre til at trivsel og utvikling, og dermed produktivitet, svekkes?


Lederskap og beslutningsprosesser må altså favne mange nye krav preget av uforutsigbarhet, kompleksitet, krysspress og dilemmaer. Hvordan vår tillitsbaserte ledelsesmodell som har bidratt til høy omstillingstakt, produktivitet og et arbeidsliv med høy trivsel, skal håndtere dette, er vår tids virkelig store lederutfordring. Skal vi i det hele tatt makte dette, må ledere og ansatte starte med å bli enige om virkelighetsbildet, om fellesprosjektet. Det er SÅ 2022 å tro at tofaktorautentisering, å skifte passord og generelle formaninger om å ikke la seg lure av phishing holder.