Spekters aktsomhetsvurderinger er basert på en risikobasert tilnærming i tråd med gjeldende lovgivning, og innebærer en vurdering av hva som anses mest kritisk å få håndtert først. Det er sjelden mulig å håndtere all potensiell og faktisk negativ påvirkning på én gang, og vi vil måtte gjøre prioriteringer. Prioritering av risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold gjøres på bakgrunn av alvorlighetsgrad, omfang, innflytelse, sannsynlighet for mulig negativ påvirkning eller skade, som en del av en løpende prosess.
Aktsomhetsvurderinger foretas konkret på bakgrunn av de faktiske omstendighetene. Vurderingene vil bl.a. være basert på kjente faktorer på bransje, produkter/tjenester, geografi eller om det foreligger andre særskilte risikomomenter som er kjent på annen måte.
Dersom vi gjennom våre undersøkelser avdekker at vi har forårsaket/forårsaker eller har bidratt/bidrar til å påvirke grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold negativt, skal vi evaluere årsak og vurdere om og hvilke tiltak som ev. skal iverksettes. Hvilke tiltak som kan være hensiktsmessig skal vurderes konkret i hvert tilfelle.
I tråd med åpenhetslovens intensjoner, prioriterer vi de største innkjøp/avtaler, kombinert med hvilken generell risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold disse kan utgjøre. Etter denne analysen mener vi å være i stand til å vurdere hvilke områder som byr på de mest alvorlige risikoene og hvor det er mest sannsynlig at det vil kunne forekomme negativ påvirkning.
Vurderinger av forretningsforbindelser, foretas på individuelt grunnlag, men Spekter vil som regel gå frem på følgende måte:
- Innledende vurdering/risikoanalyse: I første fase gjøres en innledende risikovurdering av hver enkelt forretningsforbindelse. I denne vurderingen settes en foreløpig risikostatus basert på en konkret vurdering av ulike risikofaktorer som bl.a. er knyttet til produktene og råvaresituasjon, produksjonssted, om arbeidet er av arbeidsintensiv art mv. Vurderingen baseres på troverdige tilgjengelige kilder som rapporter, anerkjent forskning, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sin høyrisikoliste o.l., eventuelt om det foreligger andre særskilte risikomomenter på virksomhetsnivå som vi er blitt oppmerksomme på.
- Evaluering og videre undersøkelse av risikostatus: Med utgangspunkt i den innledende vurderingen og en utvelgelse av et visst antall forretningsforbindelser, evalueres utvalget nærmere. I denne vurderingen kan tilnærmingen variere fra å vurdere dokumentasjon som allerede foreligger, eller å etterspørre ytterligere informasjon eller redegjørelse. Utvelgelsen av hvilke leverandører og forretningspartnere som bli kontrollert, vil blant annet være basert på risikonivået fra den innledende risikoanalysen, herunder potensiell alvorlighetsgrad og kontraktsverdi/grad av innflytelse mv.
- Videre handlinger: Basert på evalueringen vil de ansvarlige for arbeidet med åpenhetsloven foreta en samlet vurdering og foreslå eventuelle tiltak. Dersom vurderingen er at forholdene er tilfredsstillende, vil det ikke være nødvendig med ytterligere tiltak. Dersom vurderingen er at det er risiko for brudd e.l., vil ytterligere undersøkelser kunne være nødvendig, eventuelt at ytterligere kvalitetssikring- eller andre tiltak må iverksettes. Hvilke tiltak som er aktuelle vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle.
Se punkt 4 nedenfor mht. videreutvikling av våre interne rutiner og prosesser.