Stortinget har gjort vedlikeholdsjobben vanskeligere
Debatt
![Randklev bru ved Ringebu på Dovrebanen brøt sammen etter uværet Hans i september 2023.](https://www.spekter.no/getfile.php/1323207-1718784643/Bildegalleri/Bilder%20fra%20nyhetsartikler/2024/Randklev%20bru%20Ringebu.jpg%20%28large%29.webp)
Det finnes en rekke forslag Stortinget kunne ha vedtatt for å bedre vedlikeholdet. I stedet har våre folkevalgte detaljstyrt jernbanen og gitt etter for kortsiktige interesser, skriver Anne-Kari Bratten.
Dette debattinnlegget ble publisert i Dagsavisen 18.12.2024.
Torsdag 12. desember innkalte Høyre samferdselsministeren til jernbanedebatt i Stortinget. Det er positivt. Vi trenger flere politikere som engasjerer seg for jernbanen i Norge, og jeg er glad for at statsråd Jon-Ivar Nygård over tid har valgt å prioritere vedlikehold på jernbanen.
Men debatten ga lite av den selvransakelsen som er nødvendig blant norske jernbanepolitikere. Og det mest påfallende var hvilke forslag som heller ikke denne gangen ble løftet fra Stortingets talerstol.
Krysspress av forventninger
Bane NOR står nemlig i et krysspress av forventinger og detaljstyring. Det viser også den siste rapporten fra Riksrevisjonen, som kom tidligere i høst. Skal de slippe til flere avganger i sporene, eller skal de sørge for at de selv får tid til å drive vedlikehold på skinnene? Skal de opprettholde småstasjoner eller bedre punktligheten? Skal de bruke ressursene sine på å få togene til å gå når de skal, eller skal de følge Riksrevisjonens forslag og produsere flere virksomhetsstyringssystemer, rapporter og andre papirer?
I motsetning til Riksrevisjonen er jeg usikker på om mer administrasjon er en del av løsningen. Fra de som jobber nærmest skinnene hører vi nemlig at de først og fremst etterlyser to ting for å forbedre infrastrukturen, og dermed punktligheten: Penger til vedlikehold og mer tid i sporet til å gjøre jobben. De trenger ikke bare tid om sommeren, men gjennom hele året. Det betyr først og fremst om natta, så alt blir klart til morgenrushet.
Forslagene som ikke stilles
I stortingsdebatten torsdag var dette helt fraværende. Ingen partier har foreslått å fjerne de siste togavgangene på kvelden og natten for å gi jernbanearbeiderne nok tid før morgenrushet. Ingen har foreslått å omprioritere jernbanebudsjettet slik at det dokumenterte behovet på 12 milliarder i året går til fornyelse av infrastrukturen.
Ingen har heller foreslått å bygge flere togverksteder, slik at det blir kapasitet nok til å holde togene i orden, og til å tine isen på dem om vinteren. Og ingen har foreslått to-tre minutter lengre reisetid for enkelte tog, slik at de skal ha bedre mulighet for å komme til avtalt tid, og ha mindre risiko for å forsinke andre tog.
Folkevalgte skryter av gale beslutninger
Riksrevisjonen er Stortingets kontrollorgan, og gransker hvordan regjeringen og forvaltningen gjør jobben sin. Det er et viktig samfunnsoppdrag. Men svakheten er at Riksrevisjonen ikke har mandat til å vende blikket og granske sin egen oppdragsgiver.
Hadde de gjort det, ville de sett stadige eksempler på at stortingspolitikere går aktivt inn for å gjøre punktlighetsarbeidet vanskeligere. De ville sett folkevalgte som skryter av å ha stanset en ny ruteplan fra Bane NOR som ville gitt færre forsinkelser, ved å kutte ut noen avganger fra en av de minste togstasjonene. De ville sett representanter som jobber for å øke antall togavganger i Buskerud selv om Bane NOR sier at det ikke er plass.
De ville sett partier som ville vedta at Flytoget skulle åpne dørene for pendlere, uten noen form for vurdering av hvilke konsekvenser det vil få for forsinkelsene i togtrafikken. Og de ville sett politikere som sier at det viktigste er at toget har kort rutetid mellom Bryne og Stavanger, uavhengig av hvilke konsekvenser Bane NOR mener det vil få for punktligheten.
Svekker jernbanens omdømme
Velmente initiativer og hilsener hjem fra stortingspolitikere fører til et overbelastet jernbanenett, små marginer i punktlighetsarbeidet og for lite tid til å drive vedlikehold. I sum gir dette en jernbanepolitikk som er altfor preget av lokale aksjonsgrupper, kortsiktige interesser og enkeltinnfall som ikke er utredet skikkelig. Det bidrar til å svekke jernbanens omdømme.
Jernbanen må ha Stortinget med på laget. Bane NOR og resten av jernbane-Norge har kompetansen og tiltakene som skal til. Det de mangler er tid, ressurser og klare prioriteringer fra myndighetene. La oss håpe debatten i Stortinget bidrar til å sette vedlikeholdsarbeidet tilbake på sporet.
Anne-Kari Bratten
administrerende direktør i Spekter