– Av hensyn til beredskap, ikke-digitale innbyggere og en fornuftig omstilling bør Posten levere brev hjem én gang i uken. Det bør også  være mulighet for dem som selv ønsker det å velge utlevering i postpunkt eller post-i-butikk, sier Mekonnen Germiso, spesialrådgiver for samferdsel i Spekter.

Spekter støtter dermed mindretallet i Postutvalget, som ønsker brevlevering én gang i uken. Spekter støtter også mindretallets forslag om å supplere brevleveringen med en nasjonal dørterskeltjeneste.

Dørterskeltjenesten er i dag en forsøksordning der Posten samarbeider med KS og åtte utvalgte kommuner. Tjenesten innebærer at postbudet ukentlig kommer med posten og  informasjon fra kommunen på døren til alle over 75 år.

En evaluering viser at dørterskeltjenesten bidrar til aktivisering av eldre, at de i større grad får med seg informasjon fra kommune, politi og andre viktige aktører, og at tjenesten kan bidra til økt trygghetsfølelse. En utredning fra Oslo Economics viser at en nasjonal dørterskeltjeneste vil være samfunnsøkonomisk lønnsom.

Postutvalgets flertall ønsker likevel å avvikle tjenesten og la hver enkelt kommune organisere liknende tiltak på egenhånd.

– Utvalgets flertall har ikke overskuet omfanget av utfordringer som skapes ved å overlate til landets 357 kommuner å selv organisere «dørterskeltjenester», sier Germiso.

I høringssvaret påpeker Spekter også at bevaring av brevnettet er viktig i et beredskapsperspektiv.

– Evnen til å nå alle husstander fysisk er kritisk i en beredskapssituasjon. Postens brevomdelingsnett er i dag det eneste leveringsnettverket som er i stand til å nå alle husstander fysisk innenfor kort tid. Spekter mener det er verdt å ivareta denne evnen, framfor å avvikle nettet og bygge opp noe annet, sier Germiso.