Spekter etterlyser et eget innenlands klimamål
Klimameldingen

– Når klimamålene skal baseres på kvotekjøp utenlands kan det føre til at den nasjonale grønne omstillingen forsinkes. Det kan bidra til et etterslep i omstillingen som vil være utfordrende å ta igjen innen 2050, sier Odd Erik Stende, viseadministrerende direktør i Spekter.
– I våre innspill til klimamål har vi poengtert at det bør vedtas et ambisiøst, men samtidig realistisk innenlands klimamål. Det vil gi nødvendig forutsigbarhet for medlemsvirksomhetene våre, sier Odd Erik Stende.
– Ytterligere utslippsreduksjoner kan gjerne løses gjennom fleksible mekanismer som kvotekjøp. Klimamålet på 70 % som nå er vedtatt legger imidlertid ikke opp til et eget innenlands mål, og skaper dermed usikkerhet om målet for den innenlandske klimapolitikken, sier Stende.
Det viktigste for Spekter er at virksomhetene sikres forutsigbarhet i arbeidet med å nå sine klimamål, forteller Stende.
– Muligheten til å kjøpe kvoter i andre land må heller ikke svekke tiltak og virkemidler i Norge på kort sikt på en slik måte at det deretter kreves drastiske virkemidler på lang sikt for å nå målet om at Norge skal være et lavutslippssamfunn i 2050, sier Stende.
For konkurransekraften til Spekters medlemsvirksomheter er det viktig at EUs politikk legges til grunn. Norge må følge EUs klimaregelverk og åpne for bruk av ulike typer fleksible mekanismer for å oppfylle forpliktelsene.
Beredskap i en fornybar transportsektor
Store deler av transportsektoren har kommet langt i det grønne skiftet, og Spekter er opptatt av at grønn omstilling og beredskapshensyn må gå hånd i hånd i samferdselssektoren.
– Dagens beredskap er i stor grad fortsatt tilpasset flytende fossile drivstoff, mens kollektivtransport og godstransport, også av varer som er kritiske for samfunnet, er i ferd med å legge om til elektrisitet og biodrivstoff. Det må etableres ansvarsfordeling og fysisk infrastruktur som sikrer at den fornybare transporten også fungerer i en beredskapssituasjon, sier Stende.
Spekter savner også en tydeligere ambisjon om å bygge ut ladeinfrastruktur med høy nok kvalitet og kapasitet til å kunne håndtere den kommende økningen i elektrisk nyttetransport. Det er særlig viktig at det stimuleres til mer bygging og drift av ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy.
Spekter er positive til at det såkalte UFF-rammeverket er gjennomgående i meldingen og at regjeringen vil benytte det videre i politikkutvikling. UFF-rammeverket står for "Unngå, Flytte, Forbedre" og er et tiltaksrammeverk som brukes i klimapolitikken for å redusere utslipp og fremme bærekraftig utvikling. Dette er særlig viktig innenfor transportsektoren.
– Fra nå til 2050 er det sentralt å forbedre planleggingen av areal og transport. Vi må øke bruken av jernbane i godstransporten, samt vri persontransport i retning av kollektivtrafikk, sykkel og gange, sier Stende.
Virkemiddelapparatet er sentralt for å nå klimamålene
Spekter mener det i klimameldingen burde vært rettet mer oppmerksomhet mot virkemiddelapparatet, som f.eks. Innovasjon Norge, SIVA og Enova.
– Dette er virksomheter som har en sentral rolle i den grønne omstillingen. De bidrar til at Norge når klimamålene ved å bistå virksomhetene i omstillingen vi står overfor i norsk økonomi og næringsstruktur. De bidrar blant annet med kompetanse, finansiering av forsknings- og utviklingsarbeid og støtte til nødvendig infrastruktur, sier Stende.
Spekter er samtidig tilfreds med at meldingen har tatt inn anbefalingene fra Klimautvalget 2050 om å ta utgangspunkt i at naturressursene er knappe, og at sirkulær økonomi derfor er en naturlig og selvsagt del av klimaløsningene.
– Sirkulær økonomi er viktig for mange av Spekter sine medlemmer. Vi støtter derfor regjeringens forslag om å innlemme dette i tiltak og virkemidler. Her har blant annet spesialisthelsetjenesten gode forslag, når det gjelder overgang fra engangsutstyr til flergangsutstyr, sier Stende.