Arbeidsgiverforeningen Spekter organiserer en mengde aktører i samferdselssektoren, blant annet Bane NOR og de største togoperatørene. Bane NOR har beregnet at behovet for fornyelse på jernbanen vil ligge på 12 milliarder kroner årlig de neste 12 årene. Med denne økningen vil bevilgningen til fornyelse neste år ligge på 5,5 milliarder kroner.

– Det er et skritt i riktig retning, men fortsatt er det langt igjen. Derfor må satsingen på jernbane fortsette. Spekter har bedt om en vedlikeholdsnøkkel som sier at hver krone brukt på nyinvesteringer på vei og jernbane utløser én krone til vedlikehold. På statsbudsjettet som ble vedtatt i fjor høst ville dette medført en omdisponering av 10 mrd fra nyinvesteringer i vei og jernbane til vedlikehold, sier Odd Erik Stende.

Stende er glad for at regjeringen har vist positive ambisjoner når det gjelder vedlikehold på vei og jernbane. Det var blant annet tydelig i forslaget til Nasjonal transportplan, som kom tidligere i år, mener Stende.

– Denne satsingen er høyst nødvendig. Nå trenger vi en konsekvent vedlikeholdssatsing over flere år. En vedlikeholdsnøkkel vil være et viktig verktøy for å oppnå dette, sier Stende.