Arbeidsgiverforeningen Spekter var representert med spesialrådgiver Mekonnen Germiso under høringen av regjeringens forslag til statsbudsjett i Transport- og kommunikasjonskomiteen.

Han begynte med å rose regjeringen for deres forslag om økt satsing på vedlikehold:

– Spekter mener det er et riktig grep å trappe opp innsatsen for å ta vare på infrastrukturen vi har, og forslaget til statsbudsjett for 2025 er således et skritt i riktig retning, slo han først fast.

– Men det er dessverre ikke nok, fulgte han opp, og pekte blant annet på jernbanesektoren, der regjeringen har foreslått å sette av 5,5 milliarder til fornyelse, noe som er 38 prosent mer enn i fjor. Samtidig viser beregninger i Nasjonal transportplan at behovet er på over 10 milliarder – altså nesten det dobbelte av regjeringens forslag.

– Behovet for fornyelse er økt blant annet som en følge av at ekstremvær for alvor begynner å utfordre jernbanen, forklarte han.

I den forbindelse viste han til eksempelet med Randklev bru i Ringebu som kollapset under ekstremværet Hans i august 2023, en kollaps som kostet samfunnet 1,4 milliarder. – Med et sånt beløp bevilget i forkant kunne vi flomsikret rundt hundre slike bruer, slo han fast.

Spekter ba derfor Stortinget om prioritere mer samferdsel for pengene gjennom økt vedlikehold og fornyelse.

– Vi i Spekter har tidligere tatt til orde for en handlingsregel om at man setter av en krone til vedlikehold for hver krone som bevilges til nyinvesteringer, og at man prioriterer økt vedlikehold og fornyelse i flere år fremover - inntil vedlikeholdsetterslepet er tatt igjen, sa Germiso.

I tillegg til økt satsing på vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen, hadde Germiso med seg følgende innspill til Transport- og kommunikasjonskomiteen:

  • Regjeringen varsler at ordningen med tilskudd til overføring av gods fra vei til jernbane videreføres til 2028. Spekter støtter dette og har lenge påpekt at en ordning som gir penger og forutsigbarhet over flere år, vil flytte mer gods fra vei til bane enn den ettårige løsningen som har vært til nå.
     
  • Norske tog må få bestille flere nye togsett. I dag kjøres det enkle togsett i rushtiden både rundt Oslo og på Jærbanen, slik at passasjerer har blitt frakjørt fordi det ikke er plass ombord. Dette bør regjeringen forberede en sak om til Stortinget så snart som mulig, slik at vi får flere togsett på skinnene.
     
  • Spekter er tilfreds med at regjeringen legger opp til å fullføre elektrifiseringen av Trønderbanen helt til Steinkjer. Dette gir bedre forutsetninger for økte avganger på Trønderbanen, samtidig som de bimodale Flirt-togsettene da kan flyttes fra Trønderbanen til Rørosbanen - og bidra til et bedre togtilbud der.
     
  • Spekter er tilfreds med at nullutslipp i luftfarten endelig er inne i budsjettforslaget og at regjeringen vil sikre Avinors økonomiske bærekraft. Samtidig frykter Spekter at for høy belastning på flyselskapene kan gå ut over passasjerene, og foreslår at staten vurderer om de 800 millionene som i dag hentes ut «gratis» tjenester fra Avinor i stedet bør budsjetteres over de respektive departementenes budsjettområder, slik at de kan betale for disse tjenestene.
     
  • Salget av elektriske lastebiler flater ut. Derfor trengs det en innsats for å få med flere av de små firmaene – som eier de fleste lastebilene, til å bytte fra fossile til elektriske lastebiler. Spekter mener også det er viktig å få mer fart på produksjon og salg av biogass for å nå klimakuttene i tungtransportsektoren.

Les Spekters skriftlige innspill til Transport- og kommunikasjonskomiteen her: (PDF, 156KB)

Se opptak av Spekters høring via Stortingets videoarkiv her: