Hun var invitert til Omdømmedagen i regi av KOM24, Traction og Apeland for å dele erfaringer om å tørre å ta plass i media med tydelige budskap.

- Personlig er jeg ikke utrustet med dyptliggende personlige behov for å såkalt «ta plass» i offentligheten. Jeg gjør det for å bidra til at Spekters medlemmer skal kunne nå sine mål. For meg er det å ha gode fakta å basere budskapet på avgjørende hvis jeg skal være spissformulert og tydelig. Jeg driver ikke med synsing, sa Bratten.

Selv små ytringer kan gi uforholdsmessig massive reaksjoner

Hun viste videre til at å peke på paradokser og stille spørsmål ved etablerte sannheter, er en grunnpilar i Spekters arbeid.

- Det er bred oppslutning om arbeidslinja i Norge. Flest mulig må jobbe mest mulig. Hvorfor holder vi oss da med seniorordninger som stort sett handler om mer fri, enda det er godt dokumentert at ekstrafri ikke bidrar til å stå lenger i jobb, eksemplifiserte hun.

Hun foreslo i fjor høst blant annet  å levealdersjustere den 6. ferieuken for de over 60. Dette genererte hatpost og trusler via SMS, epost og i nettfora. Hun viste til at Danmark har tatt opp statslån, avviklet en helligdag og kuttet studietilbud på universitetene for å ha råd til opprusting og til å hjelpe Ukraina.

- Jeg tenkte at da kan vi i Norge om ikke annet diskutere en levealdersjustering, ikke avvikling, av en ferieuke for oss friske folk over 60 år. Når et slikt forslag fører til så kraftige karakteristikker og personangrep, er det ikke rart at mange ikke orker å delta i det offentlige ordskiftet med mer krevende budskap, fastslo hun.

Hatefulle kommentarer og trusler begrenser ytringsfrihet

Hun viste videre til en undersøkelse fra Ipsos, der det fremkommer at 40 prosent av de folkevalgte opplever å ha blitt utsatt for hatefulle ytringer og/eller trusler.

- Det er til ettertanke når nesten halvparten av de folkevalgte som har opplevd hatefulle ytringer eller trusler, har endret egen adferd eller innført tiltak for å beskytte seg, blant annet ved å begrense ytringsfriheten sin og å unnlate å engasjere seg i bestemte temaer, påpekte Bratten.

Eldre kvinner borte fra nyhetsbildet, eldre menn hjertelig tilstede

Bratten viste også til at en rekke undersøkelser viser at kvinner er underrepresenterte i nyhetsbildet. En dansk undersøkelse viser også at kvinner over 50 år blir mindre og mindre interessante for mediene.

- Kvinner over 65 år er nesten helt borte fra nyhetsbildet. Menn på samme alder er fremdeles hjertelig og høylydt til stede. Dessuten er kvinner oftere enn menn i mediene som ofre, mens menn oftere er eksperter. Dette er jo sørgelige saker, og det får både mediene og vi kvinner dele på ansvaret for. Min erfaring er altså at det å være faktabasert, tydelig og konstruktiv gjør det enklere å såkalt «kvinne seg opp» og ta plass, avsluttet Bratten.