Klimatiltak og beredskap må ikke settes opp mot hverandre
Beredskap

En ny rapport Spekter har laget i samarbeid med miljøorganisasjonen Zero, viser alvorlige mangler i beredskapsplaner fra myndighetene for transportsektoren når det gjelder overgangen til utslippsfri transport.
Transportsektoren er avgjørende for norsk beredskap. Den skal frakte militært materiell, matvarer og har enkelte steder også ansvar for evakuering av sivilbefolkningen i krisesituasjoner.
I samarbeid med Zero har Spekter gjennomført en undersøkelse i transportsektoren for å kartlegge barrierer og muligheter for å se beredskap og grønn omstilling i sammenheng
I rapporten «Beredskap i en utslippsfri transportsektor» etterlyser virksomhetene bedre beredskapsplaner og mer informasjon fra myndighetene, for å være bedre forberedt på å bidra med samfunnskritiske oppgaver i en krisesituasjon:
- 88 % mener myndighetenes beredskapsplaner ikke er tilstrekkelige for deres virksomhet
- 89 % mener virksomhetene ikke får tilstrekkelig informasjon fra myndighetene til å kunne utarbeide egne beredskapsplaner
- 35 % sier at bekymringer rundt beredskap for fornybare drivstoff enten har eller kan komme til å påvirke deres omstillingsplaner.
Myndighetene må ta dette på alvor
- Dette er signaler regjeringen må ta på største alvor, da det kan få konsekvenser i en krisesituasjon, sier viseadministrerende direktør i Spekter, Odd Erik Stende.
Klimaendringene øker behovet for gode beredskapsplaner, da økt ekstremvær og ras går ut over infrastrukturen i Norge. Derfor må vi ikke sette klimatiltak og beredskap opp mot hverandre, mener Spekter.
Spekter ber nå Samferdselsdepartementet utarbeide en plan for beredskap for elektrisitet i transportsektoren senest i løpet av 2026.
- Det bør bygges batteriparker som kan lade elektriske busser ved strømbrudd. Slike parker blir for kostbare som rent beredskapstiltak, men kan få inntekter gjennom å brukes til å stabilisere strømnettet til hverdags, såkalte «systemtjenester» for å balansere strømnettet. Her må ulike aktører samarbeide, også med nettaktører, som kan bruke dette som reservekapasitet, sier Stende.
Spekter mener det bør opprettes en støtteordninger for å bygge opp slike batteriparker.
- Manglende beredskapsplaner hemmer overgangen til elektriske kjøretøy for transportsektoren. Denne sektoren er avgjørende for å nå klimamålene, siden transportsektoren står for nesten en tredjedel av utslippene. Nå gjør manglende planverk fra myndighetene at flere virksomheter blir usikre på om de kan gå over til elektriske kjøretøy, sier Stende.
Transportsektoren viktig for beredskapen
- Dette er en sektor der klimaomstillingen allerede har kommet godt i gang. Forskriftene og planleggingen for beredskap må oppdateres for å møte behovene til dagens og framtidens transportsektor, sier Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig for transport i Zero.
Rørholt er klar på at myndighetene må ta ansvar for dette ettersom det kommer tydelig fram i rapporten at transportaktørene savner tydelig informasjon, økonomiske rammer og tilstrekkelige planer fra det offentlige.
- Med beredskap og klima som to sentrale transportpolitiske mål, er det viktig at disse ikke er en barriere for hverandre. Mer lokal energiproduksjon i form av biogass og solceller, samt batterilager, er tiltak som kan bedre både beredskapen og være nødvendig i transportsektorens klimaomstilling, sier Rørholt.
Du kan lese mer i rapporten «Beredskap i en utslippsfri sektor» her.