Dette er et debattinnlegg som ble publisert i Dagens Næringsliv 16.09.2024.

Regjeringen har lagt frem sitt utkast til løyveplikt for nasjonal godstransport med varebil. Fagforbundet og Arbeidsgiverforeningen Spekter står nå sammen om å be regjeringen skjerpe regelverket ytterligere og innlemme flere aktører i løyveplikten.

Alt du trenger for å starte opp i næringen i dag er et førerkort og en bil. Som det står i høringsnotatet, har kontroller avdekket svart arbeid, unndragelse av skatter og avgifter og utnyttelse av arbeidstakere. Kontroller langs veien har avslørt mange varebiler som er i dårlig stand, har overlast eller bruksforbud. Behovet for en sterkere regulering er åpenbart.

Løyveplikten skjerper kampen mot arbeidslivskriminalitet ved å stille krav til kompetanse, økonomi og vandel. I dag er det løyveplikt for kommersiell varetransport med kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg. For internasjonal transport begynner løyveplikten på 2 500 kg, i tråd med et nytt EU-regelverk. Nå foreslår regjeringen at den samme vektgrensen skal gjelde for innenlands transport. Fagforbundet og Spekter ber imidlertid regjeringen inkludere alle varebiler, ikke bare de over 2 500kg, når de legger frem sitt endelige forslag til løyveplikt.

Hvorfor står vi sammen om å kreve at reguleringen skal omfatte enda flere sjåfører og virksomheter? Fordi vi frykter at en løyveplikt som først starter ved 2 500 kg vil føre til en oppblomstring av aktører som benytter mindre varebiler. Det finnes varebiler på markedet som kan frakte 7-800 kg varer, selv med en totalvekt under den foreslåtte grensen.Useriøse aktører kan da unngå restriksjoner, kostnader, kompetansekrav og administrative krav som aktører med større varebiler vil møte.

Å sette grensen ved 2500 kg kan også bidra til å bremse elektrifiseringen av den norske varebilparken. Elektriske varebiler veier gjerne mer enn eldre, fossilt drevne varebiler. Aktører kan dermed unngå løyvekrav ved å kjøre fossilt i stedet for elektrisk.

Det er selvfølgelig ikke slik at alle virksomheter med små varebiler er useriøse aktører. Men både forbrukeren som får varer levert hjem og butikken som skal velge mellom ulike transportfirmaer må kunne ha tillit til at personen bak rattet har gode og trygge arbeidsforhold, at firmaet betaler skatt, og at kriminelle ikke er involvert i driften av firmaet.

Et løyvekrav som omfatter alle varebiler vil være et viktig steg i riktig retning. I byene er det imidlertid vanlig å få mat og varer levert hjem med f.eks motorsykkel, personbil eller elsparkesykkel. Dette er et felt som må følges opp i tiden som kommer, hvis en løyveplikt for lette varebiler fører til en oppblomstring av leveranser med denne type kjøretøy.

Vi er glade for at regjeringen går inn for en nasjonal løyveplikt, men skal bransjen først reguleres så må det gjelde hele bransjen, ikke bare de som omfattes av regjeringens primære forslag. En helhetlig regulering vil bidra til både gode arbeidsforhold, trygghet hos forbrukeren og en rettferdig konkurranse mellom aktørene.

Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i Spekter
Mette Nord, leder av Fagforbundet